Jumaat, 6 Januari 2012

aku seorang mahasiswi (part 2)

       Selesai solat maghrib aku bergegas berlari menuju ke telefon awam di pintu masuk Kolej Sentral. Hajat di hati hendak mengadu nasib dengan abah tercinta..kot-kot tak dapat cari tiket boleh minta simpati ambil aku di sini. itu kalau terdesak la. kalau boleh tak mahu nak susahkan abah.
  
      Kolej Sentral, Bangunan Kolej yang terbiar aku rasa. Lihat pada suasananya.  Penempatan sementara kami student yang daftar pengambilan sessi ke dua. memandangkan hostel dah penuh dan hostel baru belum di buka. terpaksa kami di tempatkan di kolej luar. Agak seperti di anak tirikan....hmmm... tak mengapalah... ada juga tempat berteduh. Kena lah faham juga. Hostel baru agak lewat di siapkan.

      "Alamak, ramai lah pulak.." aku mengeluh berat. Mata duk perhatikan barisan manusia yang berjela menunggu giliran untuk membuat panggilan telefon. Terasa malas nak menunggu. Aku patah balik ke bilik.

     " Ai...Cepatnya kau telefon." Fiza, teman sebilik menegur. Pelajar Jurusan Diploma Sains dan berasal dari perak. Peramah... itu first Impression aku pada dia. Sebab baru jumpa dah bertegur sapa macam dah lama kenal. Suka aku kawan dengan dia.

      "Hurmm.....aku tak pegi pun. Ramai sangat.nak menunggu mahu sampai tengah malam. Esok sajalah aku telefon di Kolej dalam Uitm tu."

       Aku membuka tudung yang membaluti kepala dan sangkut di tepi katil. Ruang bilik yang agak sempit. Kami terpaksa ambil tindakan bijak untuk mengemas sebaik mungkin barang-barang keperluan kami. nak menempuh satu semester di situ. kalau tak bijak menyusun alamat bilik ini akan berubah seperti stor.

      Bilik ini sebenarnya terbahagi kepada tiga lagi bahagian bilik kecil. Nampak seperti rumah kos rendah pun ada. Bilik-bilik kami di huni oleh teman-teman jurusan Diploma Sains dan Diploma Kejuruteraan Awam. Kebanyakan dari kami berasal dari selangor dan Kuala Lumpur.

    Bilik Hadapan di huni oleh Syam, Suzi comel (nama serupa aku), Liana dan Suhaina. Bilik kedua di huni oleh aku, Fiza, Fizang (nama serupa fiza,di sebabkan dia berasal dari terengganu kami panggil dia fizang. Nasib baik dia pun sporting je. Terima kami panggil nama timangan macam itu.), Eton, dan Jenny. Bilik ketiga pula di huni oleh mimah, farah, Shida dan Illa.

   aku, Farah, Illa dan Mimah memang sengaja memilih untuk duduk sebilik kerana kami datang dari kolej yang sama.Alang-alang datang dari satu tempat,baik kami terus bersama. tak pening nak fikir mencari kawan baru. Yang lain-lainnya baru berkenalan di kolej ini. kami teman yang happening dan gila-gila. jadi tak stress.

    "Suzie, kau dah cari tiket nak balik Selangor Ke?." Fiza menegur aku yang sedang mengelamun jauh.

    "Belum...Kau rasa ada lagi tak tiket. Aku dengar cerita tiket ke KL dah sold out. Macam mana aku nak balik ni." aku menggaru kepala yang tak gatal.

    "laaa.....habis,macam mana?...." terbeliak biji mata fiza.

     "Ha!...beberapa hari lepas aku ada jalan-jalan kat bilik kawan aku dalam hostel Uitm tu. Aku tengok senior-senior ni rajin buat iklan nak jual tiket. Cuba kau round kolej esok. mana tau ada rezeki kau." Idea bernas dari fiza. Suka aku. terus hilang sedih aku dari tadi.

    "Betul ni. Esok lepas kelas aku round kolej. Terima kasih fiza. Ni yang aku sayang sangat kat kau ni...."aku menepuk lembut bahunya.

     "Alolololo....yelah..aku pun sayang kau juga.sebab tu aku bagi idea ni." bergelak sakan kami berdua hingga terlupa rakan-rakan yang lain duk sibuk menelaah.

     "Amboi....seronok nyer korang....apa gosip ni...." syam menjenguk ke bilik kami. terganggu dek gelak kami mungkin.

     "Tak ada gosip. Ni, Si Suzie terlupa nak beli tiket balik kampung. Seronok sangat nak duduk kat Jengka ni." fiza menyakat aku.

     " Aaa!!...Tidak..tidak aku tak mau beraya kat sini..." Aku pura-pura meraung..

    "Apa salahnya suzie. kau cari pakwe sorang kat sini bleh jadi keluarga angkat. kau nak angkat terus pun boleh. Jadi menantu diaorang..." galak Si syam menyakat....

    "Lagi la tidak....Syam.....tak baik....."

    Habis kecoh satu bilik besar gosip aku tak dapat tiket balik kampung. berjangkit dari bilik ke bilik. Seronok melihat telatah teman-teman sebilik aku. sentiasa happy go lucky..


                                                            ********************************************

    Tersengih-sengih aku berjalan menujuk ke arah kumpulan teman-teman sekolej yang sabar menunggu ketibaan bas uitm untuk pulang ke kolej.

     "kenapa kau sengih-sengih ni. Ada senior mengurat kau ke?" Syam tak habis-habis nak meyakat aku.

    " Tak lah..aku ni sapa la nak pandang....lain la kau. Cantik. Tapi aku ada berita yang lagi best. Tadaaaa...." Aku menunjukkan tiket bas pada mereka.

    " Dapat juga kau balik ya suzie..sedih la orang jengka tak dapat nak sambut raya dengan kau..." Syam menyakat lagi.

   "Hehe...tak mahu aku. Aku nak beraya kat kampung aku." Aku tak henti-henti tersengih... walaupun terpaksa menempuh Kuala Lumpur Seorang diri buat pertama kali. Aku tak kisah. Asalkan aku dapat balik beraya. yahoooo!!!..

    
                                                    ********************************************

     Diam tak diam sudah hampir habis perjalanan satu semester di bumi UiTM Jengka ini. Minggu ini minggu menelaah.. Dalam Bahasa Inggerisnya Study Week. masing-masing sibuk membelek nota ringkas masing-masing. ada yang menghafal baris-baris ayat dalam tulisan ringkas, ada yang sibuk menekan-nekan punat kalkulator saintifik mencari jawapan soalan-soalan peperiksaan semester yang lepas sebagai ulangkaji. termasuklah diri aku. senyap sunyi suasana kolej. Pada yang sedang tension mulut pula yang sibuk mengunyah coklat. Si Syam dari tadi duk ulang alik bancuh nescaffe.

   Esok kertas peperiksaan kami yang pertama. Jadi kami agak tertekan memikirkan bagaimana agaknya soalan-soalan yang bakal keluar.

  Pagi-pagi lagi kami sudah bersiap. Selesai solat subuh terus lengkap berpakaian. biar sampai awal tak lah kalut nanti. bukan apa... dalam kalut-kalut nanti apa yang duk hafal semalam mungkin bakal hilang dari kotak ingatan.

   Akhirnya aku menjawab semua kertas soalan dengan tenang. Walaupun ada beberapa kertas soalan yang telalu sukar untuk dijawab. Terutamanya kertas soalan kimia dan Fizik. Aku mencuba sedaya upaya menjawab dan goreng apa yang patut. Mesti lecturer pening nak tanda kertas jawapan aku.

   Tunggu sajalah hasilnya bulan hadapan. Sekarang aku  cuma fikir nak bercuti sepuasnya selepas penat otak memikirkan jawapan yang extravaganza tu.

  *goreng = jawapan yang merepek meraban.


                                             
( Habis sudah crita semester satu.sambung lagi minggu depan)

3 ulasan:

eB berkata...

ada bakat wat cerpen nih :)

alin berkata...

ni hostel mane yg ko duduk ni??yang rumah sewa tu ke??huhuhuhu..

suzie berkata...

eB:thanks...citer2 zaman sekolah nak jadi novelis tapi tak penah abis pon mengarang...hehehehehe..

Alin: rumah sewa tu masa final sem..ni masa sem 1 kolej tu kat dalam kawasan perumahan tu jugak...tapi kat lorong lagi satu...kedepan lagi..ko tak penah gi kot...

Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama