Rabu, 11 Jun 2014

Dalam kenangan

"mak, abah..nak nama penuh arwah nenek dan atok ye..untuk tahlil kat opis.." laju jari jemari menaip keypad samsung SIII .
   siapa lagi nama yang perlu aku letak.ye.. tetiba aku teringatkan seseorang..arwah sepupu lelaki yang paling rapat satu ketika dulu...
    terus kotak memori ku membuka lembaran kenangan dulu...
     dialah sahabat baik ku...kawan bertumbuk..kawan panjat pokok..kawan crime scene di bawah rumah atok...membuat ujikaji..apa rasanye isap rokok lenteng..
      kami selalu borak di tingkap biliknya..aku duduk di tepi umah...dia duduk di birai tingkap...
     sekolah sama-sama, bermain sama2...kalau dia kena marah atok...aku yang menahan sebak...
     kami mula renggang bila menginjak remaja..aku sibuk dengan aktiviti sekolah..begitu jugak dia...
     dah jarang berborak sama-sama...cuma ada yang buat aku terkilan...
      dia dapat tawaran sambung belajar di poloteknik ungku omar..tapi dia pandang sepi je surat tu...aku ingat lg perbualan ku dengannya bila aku mendapat berita gembira itu..
      " aku x pergi..."ujarnya sambil tangan sibuk membasuh motosikalnya..
      "kenapa?...wei..ini peluang utk kau ubah hidup kau..."..
      dia terus diam..aku pon diam...xtau nk pujuk macam ne...
      "aku mana ada duit nak bayar yuran...mahal..."tangannye masih menggosok badan motosikal tunggangannya utk ke tempat kerja..
      aku terdiam...aku pon masih dalam kuliah...kalau aku ada duit...serius..aku akan tolong kau...aku nak kita sama2 berjaya...
      lepas pada itu..aku tak sempat nak jumpa dia lagi...nenek buat kenduri pon aku tak dapat balik...
      aku terima berita kehilangan dia pon dari panggilan telefon abah..
    aku memang tak sedap hati satu hari itu..aku dalam peperiksaan akhir semester..malam ketika ulangkaji di perpustakaan..abah telefon.
     " dia dah xde...kemalangan motosikal"...
       aku terpegun..terus tak jadi nak ulangkaji...kalau tak kerana aku ada kertas periksa esok pagi..aku dah balik..nak tengok arwah buat kali terakhir...
       aku dah kehilangan orang yang paling rapat dalam hidup aku...
        sebak untuk aku terus membuka lembaran kenangan...
        
al- fatihah untuk sepupu rapatku...
arwah mohd sahrin bin othman..semoga rohnya bersama orang2 yang beriman...

2 ulasan:

nor isneini mohd ayob berkata...

mase pagi tu mmg dgr moto arwah laju je pegi keje..mybe da lmbt kot..balik skolah tgk kasut n baju abah pebuh tanah, abah ckp sarin dah takde..huk

alin berkata...

wei tetibe aku rasa nak nangis. :'(

Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama