Selasa, 24 Jun 2014

BUKAN MUDAH MENJADI SEORANG IBU

kita selalu dengar pepatah seorang ibu boleh menjaga sepuluh anak, tapi sepuluh anak belum tentu boleh jaga seorang ibu...

hakikatnya..
untuk menjadi ibu kepada sepuluh anak yang boleh menjaga kita juga bukan mudah...

hakikatnya...
 cara didikan kita yang menentukan samada mereka mampu atau tidak menjaga kita kelak...

hakikatnya.. 
bagaimana kita layan mereka sewaktu mereka kecil..begitulah yang mereka layan semasa kita tua kelak..

semuanya atas tiket "hukum karma"...
seperti lirik lagu micheal learns to rock...
"What you give...you get back"...

jadinya....
berbalik pada diri aku sendiri..
sudah sempurnakah aku menjadi seorang ibu?...
cukupkah kasih sayang aku yang aku limpahkan pada mereka?..
cukupkah didikan agama yang aku berikan pada mereka agar mereka tidak sesat di tengah jalan..ketika aku tidak memimpin tangan mereka menuju ke alam dewasa kelak?..
cukupkah perhatian yang aku berikan pada mereka..agar ketika aku perlukan perhatian mereka sewaku aku tidak berdaya..cukup seperti yang mereka dapat semasa mereka tidak berdaya di umur kecilnya...

merenung...dan terus merenung...
muhasabah diri ....

2 ulasan:

+ e.z + berkata...

sangat setuju :)

Sidratul Muntaha berkata...

pnjng sungguh aku berkata - kata..
aku pun berpikir2 jugak
tpi semuanyakan rahsia dan perancangan Allah
berusaha sehabis baik, insyaa Allah diberkati Allah

Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama