Jumaat, 4 Mac 2011

Apa khabar FELDA ?...Boleh kah aku 'hidup' bersama KAMU.....

aku yang tengah dok pikir "stay or leave...stay..or leave"....huk....huk..huk.....
Jam 2.30 pm...kat food court TESCO nilai yang baru beberapa hari di buka...tengah tunggu makanan sampai. mata aku melilau tengok gelagat pengunjung lain.

  tetiba plak terpikir,camne gaknya kalau aku jadi rakyat FELDA JENGKA di masa akan datang.(kalau permohonan aku untuk bertukar ke sana diluluskanla..tapi belum apply pon)..

   aku...manusia yang dah biasa hidup serba lengkap facilities and environment....tetiba nak hidup kat dalam tengah2 pekan kecik yang baru nak membangun....argh!!!..boleh ker?!!....mesti boring kat sana kan.....

    memangla  aku pernah study kat sana,tiga tahun...tapi time study tak sama ngan skarang ni... ni aku nak menjadi rakyat tetap wilayah tu.... dulu time blaja asal hujung minggu jer aku balik umah walaupon jarak jauh.... da la jiran2 sume warga emas....kalau aku da jadi bestfriend diorang dan  kalau di takdirkan mereka dah 'pergi' satu hari nanti...aku nak kawan ngan sapa?..... huk..huk...huk.... buruk perangai tul aku nih..ke situ plak yang aku pikir....ngeh..ngeh..ngeh....

  Isu tentang pindah ke sana wujud sejak lima tahun yang lepas.... sejak arwah abah mentua aku masih ada lagi...tapi, atas tuntutan kerja..aku tak boleh nak stay kat sana...lagipon..kat sana mana der pekerjaan???...selain dari kerja kat ladang tuh......masa tu agak mundur gak kat sana...

     takat kerja2 yang boleh di isi oleh orang tempatan ada la...dah pulak aku kena bersaing ngan orang tempatan..mana taknya...tenaga kerja melebihi permintaan...

    dua tiga tahun lepas ada gak aku usha2 line kat daerah maran tu..... kot2 ader yang sudi bertukar tempat ngan aku kat sepang nih...dan jawapan yang aku perolehi agak hampa..     
     
      "dik,orang yang kerja kat sini sume datang dari kelantan,terengganu... dah pulak tu nak pencen... sapa jer yang nak ke sepang dik...kalau ada yang sebaya adik pon sume nak balik ke tempat lahir diorang.."..huk..huk..huk... agak hiba ketika itu... terus aku matikan saja usaha nak transfer....

   skang ni timbul balik isu nih...setelah mak pon bersuara..."ko pindah jer la ke sana...kesian mak tengok anak2 ko...kecik2 asyik terpisah ngan ayahnya jer...."masa borak ngan mak aku..aku tengook jer anak2 aku yang tengah seronok bermain. aku pon sedih gak asyik terpisah ngan partner sehidup semati aku tu...... nak wat camner....da nasib badan.....

    Aku ada jer pak sedara keje up skit pangkatnya dari aku yang keje kat HQ...yela..orang cakap kalau kerja2 pindah randah ni kalau ader cable kuat,senang skit nak pindah....orang cakapla..bukan aku yang cakap......abah pon pernah  cakap "ko tepon la dia...tanya bleh tolong ko tak kalo ko nak transfer ke sana.....mungkin dia bleh tolong.... " Wah!...aku?...nak tepon pak sedara aku?...pangkat tinggi plak tuh...aku ni nak jumpa bos aku sendiri pon da ketaq lutut lagi nak gi HQ jumpa bos-bos besau....lagi lemah longlai lutut....penyakit darah gemuruh tak ilang2...

   Macam ner aku nak tepon...muka pon aku tak kenal...ish..ish..ish...apa jenis anak sedara la aku nih....pak sedara sendiri sendiri pon tak berapa nak kenal....aku segan nak mintak tolong....tu pasal sampai sekarang hasrat untuk transfer hanya ader di dalam kepala otak aku nih....belum di pindah ke atas sekeping kertas dan di hantar ke HR selangor untuk mohon transfer.....

1 ulasan:

apple hijau berkata...

nak pindah felda? uwaaaa....acik ni kalau balik kpg 2 hari pun dah meronta2 nak balik sini...ate teman ni khonon2 nye org bando...padahal kampung juga ha ha ha

Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama